Van zaterdag op zondag gaat de wintertijd weer in. Moet u ook altijd zo wennen aan de wintertijd? Meestal duurt deze ‘wintertijdjetlag’ gelukkig maar een paar dagen. Onderstaande tips helpen u om zo snel mogelijk weer in het ritme te komen!

Tip 1: Bereid u goed voor op de wintertijd!
Ga de dagen voorafgaand aan de overgang naar de wintertijd steeds iets later slapen, zodat uw lichaam langzaam aan het ritme went. Verder is het volgens Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie aan de Universiteit van Amsterdam, handig om de klok niet direct een uur terug te zetten, maar eerst een half uur. “De meeste mensen trekken zich op zondag niks aan van het verzetten van de klok en gaan door met wat ze normaal doen. Maar dan komt maandagochtend de man met de hamer. Als u de klok in twee stapjes terugzet, maakt u het zichzelf makkelijker”, aldus Gerard Kerkhof.

Tip 2: Licht in de ochtend
Zorg na het opstaan voor veel licht. Doe ’s morgens direct de gordijnen open en zet de lampen aan. Heeft u moeite met wakker worden en opstaan? Dan is een lichtwekker wellicht een handige oplossing. De wekker simuleert zonsopkomst. Het licht uit de lamp wordt steeds een beetje feller, waardoor u geleidelijk wakker wordt.

Tip 3: Weinig licht in de avond
Zorg dat er ’s avonds zo weinig mogelijk licht aanstaat. Dim de lampen, beperk het gebruik van uw smartphone en tablet en kijk niet te lang televisie. Het beste is om twee uur voordat u gaat slapen niet meer op beeldschermen te kijken, maar pak bijvoorbeeld een boek. Op deze manier maakt uw lichaam voldoende melatonine aan om goed in slaap te kunnen vallen.

Tip 4: Beweging in daglicht
Het is belangrijk om voldoende te bewegen. Tijdens het sporten maakt uw lichaam namelijk endorfine aan, waardoor u zich energieker voelt. Het is aan te raden om zoveel mogelijk te bewegen vóór het avondeten. Dit kan door intensief te sporten, maar ook door een wandeling te maken of op uw fiets naar de supermarkt te gaan. En doe dit, als het kan, lekker buiten zodat u ook voldoende daglicht krijgt!

Tip 5: Temperatuur slaapkamer
Heeft u in de winter moeite om in slaap te komen? Het is slim om aandacht te besteden aan de temperatuur in uw slaapkamer, want het is belangrijk dat uw slaapkamer warm genoeg is. Als u het koud heeft, moet uw lichaam namelijk harder werken om op te warmen en wordt het lastiger om te ontspannen. Het blijft wel van belang om goed te ventileren, dus zet uw raam ’s morgens gerust een tijdje open!

Tip 6: Vitamine D supplementen
Wist u dat een tekort aan vitamine D kan zorgen voor een lichte en onrustige slaap? In de winterperiode zijn er veel Nederlanders die te weinig vitamine D binnenkrijgen, omdat ze te weinig bloot worden gesteld aan zonlicht. Het eten van vette vis helpt om extra vitamine D binnen te krijgen. Maar u kunt ook extra vitamine D binnenkrijgen door het slikken van supplementen.