Zorgconsulent Omring biedt ondersteuning aan mantelzorger

‘Wacht niet te lang met hulp inschakelen of accepteren’

De ouders van Edith Swart (52) hebben de respectabele leeftijd van 95 en 92 jaar. Hoe blij Edith ook is dat haar ouders er nog zijn, de zorg voor hen beiden werd bij tijd en wijle best intensief. Ondanks dat zij deze verdeeld tussen zichzelf en haar drie broers en zus. 

‘Bij mijn ouders kwam al zeven jaar lang thuiszorg over de vloer, dus zij waren wel al bekend bij Omring. Toen mijn vader in oktober een acute aanval van gordelroos kreeg, werd hij echt heel ziek. De zorg werd steeds intensiever’, vertelt Edith.

Op de radar

Nikki Swier, zorgconsulent van Omring, kreeg via de wijkverpleging van Omring de ouders van Edith op de radar en nam zelf proactief contact op met de ouders en de mantelzorgers om te vragen hoe het nu ging. ‘Natuurlijk boden onze thuiszorgmedewerkers al zorg naar tevredenheid, maar in mijn functie als zorgconsulent kan ik een aanvulling zijn omdat ik goed op de hoogte ben van alle mogelijkheden en trajecten in het zorglandschap. Zo kan ik als het ware als gids fungeren. In de situatie van de ouders van Edith bleek de financieringsvorm niet passend meer en ook niet toekomstbestendig. Ik besloot een voorstel te doen om een aanvraag voor de Wlz in te dienen en hen daarbij te begeleiden’, zegt Nikki. 

Mantelzorger

Lastige beslissingen

Edith: ‘We waren eigenlijk heel blij dat Nikki die stap nam. Het is als mantelzorger best lastig om verregaande beslissingen te nemen over het leven van je ouders. Je wilt het zo lang mogelijk zelf blijven doen, maar soms groeit het je boven je hoofd. En dan is het heel fijn dat een professional met je meekijkt en meedenkt wat de mogelijkheden zijn. Wij hebben het als heel plezierig ervaren dat Nikki contact op nam.’ 

Nikki: ‘Ik merk ook vaak dat mantelzorgers niet op de hoogte zijn van alle mogelijkheden. Dat is ook niet zo gek, want het zijn trajecten waar zij nog nooit mee in aanraking zijn geweest. Daarnaast wordt al hun tijd en aandacht opgeslokt door de zorg voor hun naaste. Wij helpen dan graag te zoeken naar een weg die voor alle partijen werkt.’ 

Mantelzorg

Vast aanspreekpunt

Voor Edith was het heel fijn dat zij een vast aanspreekpunt had binnen Omring. ‘Als je telkens naar een loket moet bellen en constant de situatie uit moet leggen als je een vraag hebt, word je vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Nu konden wij Nikki gewoon bellen en dat gaf veel rust.’

Al eerder hadden Edith en Nikki gesprekken gevoerd over de optie om haar ouders uit voorzorg op een wachtlijst voor een woonzorglocatie te zetten. Dit is een verstandig advies, want dat is een heel proces, zowel organisatorisch als persoonlijk. In deze periode heeft de zorgconsulent Thuiszorg, Nikki in dit geval, al nauw contact met haar collega zorgconsulent Wonen, zodat er een soepele overdacht kan plaatsvinden tegen de tijd dat dat nodig is. 

Mantelzorger en zorgconsulent

Soepele overgang

Toen de moeder van Edith uiteindelijk door een val in het ziekenhuis belandde werd de beslissing genomen om zowel vader als moeder te verhuizen. ‘Ook daar heeft Nikki ons heel erg goed in begeleid. Het is een heftige stap om voor je ouders te moeten beslissen dat ze op zo’n hoge leeftijd nog moeten verhuizen, maar het kon niet anders. Mede dankzij Nikki zitten zij nu hier in Wervershoof, waar ze fijn samen kunnen blijven en waar wij dagelijks op bezoek kunnen komen.’

Inmiddels heeft Nikki haar taak overgedragen aan haar collega zorgconsulent Wonen en neemt zij afscheid van Edith en haar familie. ‘Ik heb het dossier netjes overgedragen en ook bij mijn collega kunnen Edith en haar familie altijd terecht met al hun vragen. Zo is de zorgconsulent de gehele klantreis betrokken bij de mantelzorger en zijn of haar naaste(n).’  

Kom in contact met de zorgconsulent!

Postcode

Hallo, hoe kan ik u helpen?

Chat met een medewerker