Meerjarenvisie digitalisering gereed: denken over 2030 alsof het al 2030 is
![Voorkant van de Meerjarenvisie Digitalisering](/sites/default/files/styles/article_header_image_fallback/public/2025-02/mjvd.png?h=da6cf0c2&itok=5R2XCVeS)
De nieuwe meerjarenvisie digitalisering van Omring is gereed, vier jaar na de vorige.
Dit feit alleen al illustreert de dynamiek rondom het thema digitalisering: technologische maar ook sociale vernieuwingen volgen elkaar in hoog tempo op. Dat moet ook wel: de vragen die aan onze zorg gesteld nemen alsmaar toe. Daarnaast worden die vragen complexer. In onze nieuwe visie op digitalisering vertellen we hoe Omring daarop inspeelt.
Onze meerjarige visie op de digitalisering van de zorg is van cruciaal belang voor de klanten en de medewerkers van Omring. Het geeft namelijk richting aan de digitale technologische initiatieven binnen onze organisatie voor de komende jaren. Het accent ligt op de combinatie van aandacht voor mensen en digitale ontwikkeling, waarmee we een optimale beleving en impact van onze zorg bereiken. Vanzelfsprekend speelt onze visie in op actuele ontwikkelingen in de zorg als sector.
Uitdagingen
Digitalisering is één van de ontwikkelingen waarmee we de uitdagingen van de toekomst aangaan. Door in te zetten op digitalisering, bieden we onze medewerkers de mogelijkheid te doen waarvoor zij in onze sector zijn gaan werken: zorg bieden aan mensen die dit nodig hebben. Er is gezondheidswinst te behalen en kwaliteit van leven, op een duurzame manier, met blended inzet van mens en techniek.
Klantreis
Een van de rode draden in onze nieuwe visie is de klantreis. We volgen Marja Verhees – een persona – op haar weg in de zorg. Haar zorgvragen nemen toe, haar netwerk wordt in toenemende mate aangesproken, meer en meer mensen raken betrokken. We zien daarbij stap voor stap hoe ondersteunend digitalisering is. Voor Marja, voor haar informele netwerk, en voor de professionals die haar ondersteunen – en in die volgorde.
![Marja Verhees, de persona uit de meerjarenvisie digitalisering](/sites/default/files/styles/half_width_image_fallback/public/2025-02/podcast_3.png?h=f405c703&itok=NAl4CDb5)
Onze visie
Met de totstandkoming van de nieuwe Meerjarenvisie Digitalisering hebben we bovendien nóg iets bijzonders bereikt. Het is de visie van héél Omring geworden. Van onze klanten tot de medewerkers die zorg leveren aan onze cliënten, tot hun collega’s die daarvoor de ondersteuning bieden, ICT-collega’s en andere ondersteuners. Vertegenwoordigers uit alle geledingen van onze organisatie hebben er hun zeer gewaardeerde expertise in gestoken. Daarmee is het ons – klein woordje, grote betekenis - verhaal geworden. Dat is dé verdienste is van het huidige document.
Het mag en zal niet blijven bij een document. In de komende jaren werkt Omring gericht en systematisch aan het verwezenlijken van deze visie. Of deze ook helemaal uitkomt? Niets is zo veranderlijk als de zorg die mensen vragen, en daarmee de antwoorden die nodig zijn. Maar we denken al wel vol vertrouwen over 2030 alsof het al 2030 is.