Denken over 2030 alsof het al 2030 is: ‘Razendsnelle ontwikkelingen in digitalisering bieden ons geweldige kansen’

Marcel Ensing, CIO bij Omring

Hoe Omring richting 2030 digitalisering inzet om meer ruimte te bieden voor mensenwerk. Een gesprek met Omring CIO Marcel Ensing over Omring’s Meerjarenvisie Digitalisering. 

“De razendsnelle ontwikkelingen in digitalisering bieden ons geweldige kansen”, zegt CIO Marcel Ensing over de nieuwe digitaliseringsvisie van Omring. “We kunnen digitalisering inzetten om onze zorg toekomstbestendig te houden. Tegelijkertijd hebben we de ambitie om mee te gaan in de nieuwste ontwikkelingen, zodat we een relevante partij voor onze zorgpartners in de regio blijven. Dat vind ik allebei enorm inspirerende uitgangspunten om de visie die we nu voor de periode tot 2030 hebben beschreven te gaan realiseren. Met deze nieuwe visie zetten we de vervolgstap van digitaal worden naar digitaal zijn en blijven.”

Data als digi-kans

Eén van de kansen is volgens Marcel het inzetten van data, op een vertrouwelijke en persoonlijke manier. Naast data-overdracht tussen ziekenhuis en VVT kan Omring nu ook steeds vaker gebruikmaken van eigen zorgdata. “We kunnen hierdoor veel gerichter stappen zetten om onze kwaliteit van zorg nog beter te maken. Voor de cliënt betekent dit dat we diens behoefte aan zorg en welzijn nog persoonlijker kunnen afstemmen. ” 

We kunnen hierdoor veel gerichten stappen zetten om onze kwaliteit van zorg nog beter te maken

De mogelijkheden om data te benutten hebben in korte tijd een enorme vlucht genomen. “In breder verband kunnen we de data benutten voor de ontwikkeling van voorspelmodellen. Met bijvoorbeeld onze decubitusmonitor hebben we hieraan al concreet invulling gegeven.”

Op zoek naar win-win kansen

Als CIO en verantwoordelijke voor ICT binnen Omring staat Marcel in de startblokken om de vervolgstap te maken van digitaal worden naar digitaal zijn en blijven. Zijn belangrijkste focuspunt? De mensen: ervoor zorgen dat medewerkers net zo enthousiast zijn over de digitale ontwikkelingen bij Omring. 

“Daarom is in onze strategie altijd de zorgverlening leidend en niet de digitalisering”, zegt Marcel. “Als digitalisering een win-win situatie creëert voor cliënten en medewerkers, pas dan gaan we ermee aan de slag. We doen nu bijvoorbeeld ervaring op met een device dat een combinatie is van een smartphone, zorgoproepsysteem en – gekoppeld aan een dockingstation – een werkplek. Het enthousiasme van de twee teams die hiermee nu ervaring opdoen is dusdanig groot dat deze teams nu al zeggen geen afstand meer te willen doen van dit device.” 

Voorkant van de Meerjarenvisie Digitalisering

Richting 2030

De digitaliseringsvisie van Omring is gericht op 2030, maar Marcel verwacht ook dat de visie continu wordt bijgestuurd. “De ontwikkelingen in zorgtechnologie gaan dermate snel dat we onmogelijk kunnen voorspellen wat er tussen nu en 2030 precies op ons af gaat komen”, zegt hij. “Maar in samenwerking met de andere zorgpartijen in de regio houden we wel heel goed in de gaten welke ontwikkelingen zich voordoen en of die voor ons en voor onze cliënten van waarde kunnen zijn.”

Hallo, hoe kan ik u helpen?

Chat met een medewerker